Από το καλοκαίρι του 2026, όλοι οι πολίτες της Ελλάδας θα πρέπει να έχουν αποκτήσει τις νέες αστυνομικές ταυτότητες, καθώς οι παλιές δεν θα γίνονται δεκτές για ταξίδια εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας στην ΕΡΤNews, εξήγησε ότι οι υφιστάμενες ταυτότητες — βασισμένες σε προδιαγραφές της δεκαετίας του ’60 — θεωρούνται ανεπαρκείς ως προς την ασφάλεια. Για τον λόγο αυτό, από το καλοκαίρι του 2026 δεν θα επιτρέπουν πλέον ταξίδια εντός Ε.Ε.
Μετάβαση στις νέες ταυτότητες και τι σημαίνει για τους πολίτες
Μέχρι την πλήρη εφαρμογή του νέου συστήματος, οι πολίτες θα μπορούν να ταξιδεύουν με το διαβατήριό τους, ενώ συνιστάται η σταδιακή αντικατάσταση των παλιών ταυτοτήτων με τις νέες, πιο ασφαλείς εκδόσεις. Οι νέες ταυτότητες θα περιλαμβάνουν ενισχυμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, καθώς και ψηφιακές λειτουργίες που θα επιτρέπουν την ευκολότερη ταυτοποίηση σε υπηρεσίες του Δημοσίου και της Ε.Ε.
Ο Προσωπικός Αριθμός και η αυτόματη απόδοσή του
Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε και στον Προσωπικό Αριθμό (ΠΑ), επισημαίνοντας ότι από τις 6 Νοεμβρίου θα αρχίσει να απονέμεται αυτόματα σε όσους πολίτες δεν τον έχουν ήδη. Μέχρι σήμερα, περίπου 1,3 εκατομμύρια πολίτες έχουν ήδη αποκτήσει ΠΑ, ενώ οι υπόλοιποι θα τον λαμβάνουν αυτόματα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν λάθη στα κρατικά μητρώα.
Ένας ενιαίος αριθμός για λιγότερη γραφειοκρατία
«Στόχος είναι ο κάθε πολίτης να χρησιμοποιεί έναν ενιαίο αριθμό, αντί για πολλαπλούς — όπως ΑΜΚΑ, ΑΦΜ ή αριθμό ταυτότητας — ώστε να μειωθούν τα λάθη και η γραφειοκρατία», τόνισε ο υπουργός.
Ο Προσωπικός Αριθμός θα αποτελέσει το κεντρικό αναγνωριστικό σε όλες τις ψηφιακές και φυσικές συναλλαγές με το Δημόσιο, διευκολύνοντας τη συνδεσιμότητα των υπηρεσιών και την απλούστευση των διαδικασιών.
Προσωπικός αριθμός: Πώς γίνεται η έκδοση του
Για όσους πολίτες δεν διαθέτουν κωδικούς TAXISnet ή κινητό τηλέφωνο πιστοποιημένο στο ΕΜΕπ, η έκδοση μπορεί να γίνει με αυτοπρόσωπη παρουσία στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Για κατοίκους εξωτερικού, που δε διαθέτουν κωδικούς TAXISnet ή κινητό τηλέφωνο πιστοποιημένο στο ΕΜΕπ, η έκδοση γίνεται σε προξενική Αρχή. Η χρήση της εφαρμογής myΚΕPlive ή myConsulLive αντίστοιχα, δεν προβλέπεται για τη συγκεκριμένη διαδικασία από ΚΕΠ και έμμισθες Προξενικές Αρχές, αλλά απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία.
Ο υπάλληλος του ΚΕΠή της έμμισθης Προξενικής Αρχής εκτυπώνει τα έγγραφα δήλωσης και τα δίνει στον πολίτη προς έλεγχο και επιβεβαίωση. Η εκτύπωση της δήλωσης, η συμπλήρωσή της και η υπογραφή της από το φυσικό πρόσωπο και τον υπάλληλο που την παραλαμβάνει και καταχωρίζει τα στοιχεία είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ. Η υπογεγραμμένη δήλωση επιστρέφεται στον πολίτη και ΔΕΝ τηρείται ως φυσικό αντίγραφο στο χώρο συναλλαγής.
Προκειμένου να εκδώσετε Προσωπικό Αριθμό για το ανήλικο προστατευόμενο μέλος, απαιτείται να έχετε επιβεβαιώσει τα δικά σας στοιχεία μέσω της εφαρμογής myInfo, να επαληθεύεται η σχέση σας με το προστατευόμενο μέλος και το προστατευόμενο μέλος να διαθέτει ΑΦΜ. Εναλλακτικά, μπορείτε να προχωρήσετε στην έκδοση Προσωπικού Αριθμού ανηλίκου με φυσική παρουσία στο ΚΕΠ ή σε έμμισθη Προξενική Αρχή, προσκομίζοντας τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
Τι παραπάνω προσφέρει ο Προσωπικός Αριθμός
Ο Προσωπικός Αριθμός λειτουργεί ως μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης για κάθε φυσικό πρόσωπο σε όλες τις συναλλαγές του με το Δημόσιο. Δεν αντικαθιστά τους υφιστάμενους τομεακούς αριθμούς (όπως ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ), αλλά τους συσχετίζει, επιτρέποντας την αξιόπιστη αντιστοίχιση των στοιχείων σας μεταξύ των μητρώων του Δημοσίου. Μέσω του Προσωπικού Αριθμού, ενισχύεται η ακρίβεια, η ασφάλεια και η συνέπεια των προσωπικών σας δεδομένων, βελτιώνοντας την ποιότητα των συναλλαγών σας με το Δημόσιο.
Ο Προσωπικός Αριθμός αρχικά θα αφορά κυρίως τις συναλλαγές με το Δημόσιο, ωστόσο η επέκτασή του σε συναλλαγές με φορείς του ιδιωτικού τομέα, όπως τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες, θεωρείται δεδομένη, με σκοπό τη μείωση της ανάγκης για πολλαπλούς αριθμούς ταυτοποίησης και την απλοποίηση των διαδικασιών.
Η διαδικασία
Η απόδοσή του γίνεται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myInfo του gov.gr, όπου οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωσή του, επιλέγοντας οι ίδιοι δύο από τα τρία αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προηγούνται του ΑΦΜ τους. Το τρίτο στοιχείο προκύπτει αυτόματα από το σύστημα, λειτουργώντας ως ψηφίο ελέγχου (check digit). Η μορφή του Προσωπικού Αριθμού είναι 12 ψηφία, με μια δομή που αποτελείται από τρία αλφαριθμητικά στοιχεία, τον ΑΦΜ και το ψηφίο ελέγχου. Συγκεκριμένα, δύο από τα τρία αλφαριθμητικά στοιχεία, που συμπληρώνουν το σύνολο, επιλέγονται από τον πολίτη, ενώ το τρίτο παράγεται αυτόματα από το σύστημα, διασφαλίζοντας την αξιοπιστία και την μοναδικότητά του.
Μετά την είσοδο στην εφαρμογή μέσω των κωδικών Taxisnet, οι πολίτες θα δοκιμάζουν διπλή ταυτοποίηση μέσω OTP, επιτρέποντάς τους να δουν και να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία τους στα κρατικά μητρώα. Αν διαπιστώσουν ανακρίβειες, μπορούν να υποβάλουν αίτημα διόρθωσης, είτε απευθείας μέσω της πλατφόρμας myInfo είτε στα αρμόδια ΚΕΠ ή άλλες υπηρεσίες. Στη συνέχεια, γίνεται αυτόματος συγχρονισμός των μητρώων και εκδίδεται ο Προσωπικός Αριθμός, ο οποίος, όπως αναφέρθηκε, παραμένει σταθερός καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του πολίτη.
Επιπλέον, η πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα υποβολής αιτημάτων διόρθωσης σε περίπτωση που εντοπιστούν ανακρίβειες, εξασφαλίζοντας έτσι την ακρίβεια και την επικαιροποίηση των δημοσίων μητρώων. Οι πολίτες μπορούν να ζητήσουν διορθώσεις τόσο μέσω της ψηφιακής εφαρμογής myInfo όσο και απευθυνόμενοι στα αρμόδια ΚΕΠ, τις δημόσιες υπηρεσίες ή τις προξενικές αρχές όταν βρίσκονται στο εξωτερικό. Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στην αποφυγή διπλών ή λανθασμένων ταυτοποιήσεων και προάγει την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία του δημόσιου μηχανισμού διαχείρισης προσωπικών δεδομένων.
Για ορισμένες ομάδες πολιτών, προβλέπονται ειδικές διαδικασίες για την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού. Για παράδειγμα, τα ανήλικα τέκνα θα αποκτούν τον αριθμό μέσω του γονέα ή του κηδεμόνα, είτε μέσω της πλατφόρμας myInfo είτε σε ΚΕΠ. Πολίτες χωρίς πρόσβαση σε Taxisnet ή κινητό τηλέφωνο, καθώς και δικαστικοί συμπαραστάτες, θα μπορούν να αποκτήσουν τον Προσωπικό Αριθμό με φυσική παρουσία σε ταχυδρομικό ή προξενικό κατάστημα, υποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά και ταυτοποιώντας τον εαυτό τους.
Aπό την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025, για την ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης δελτίου ταυτότητας, είναι απαραίτητη προϋπόθεση ο αιτών -εφόσον είναι δικαιούχος- να διαθέτει Προσωπικό Αριθμό. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛΑΣ, από τον κανόνα αυτό εξαιρούνται οι περιπτώσεις πολιτών, οι οποίοι έχουν προβεί στις απαραίτητες ενέργειες έκδοσης Προσωπικού Αριθμού, αλλά η διαδικασία δεν ολοκληρώθηκε χωρίς υπαιτιότητά τους.
Ο αριθμός σταδιακά θα αντικαταστήσει τους πολλαπλούς αριθμούς που χρησιμοποιούνται σήμερα, όπως ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) και ο αριθμός ταυτότητας, στις αρχές Σεπτεμβρίου θα αποδίδεται αυτόματα σε όλους εκείνους που δεν μερίμνησαν για την έκδοσή του.
Για περαιτέρω πληροφορίες και βοήθεια σχετικά με τη διαδικασία, οι πολίτες μπορούν να επισκεφθούν την επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ή να απευθυνθούν στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), όπου θα λάβουν υποστήριξη και αναλυτική καθοδήγηση.