Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΔΗΜΟΤΙΚΑΗ Αίγινα μπορεί να πετύχει

Η Αίγινα μπορεί να πετύχει

“Η Αίγινα μπορεί να πετύχει”, αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα της ομιλίας του Παναγιώτη Κουκούλη σε  μεγάλη συγκέντρωση που πραγματοποίησε ο Δημοτικός Συνδυασμός “Αίγινα Μπορείς”  την Κυριακή 14 Απριλίου στο Ellinikon Seaside.

Φίλοι και υποστηρικτές γέμισαν την αίθουσα και παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την παρουσίαση και τις τοποθετήσεις του νέου συνδυασμού “Αίγινα Μπορείς”.

Ολόκληρη η ομιλία του κ. Παναγιώτη Κουκούλη, από την ιστοσελίδα του  www.takiskoukoulis.gr :

Φίλες και φίλοι,

Σας ευχαριστώ πολύ για την παρουσία σας εδώ σήμερα. Αυτή η παρουσία, μας ενθαρρύνει και μας δίνει δύναμη να ξεκινήσουμε με αισιοδοξία, την μεγάλη προσπάθεια, το μεγάλο έργο που βρίσκεται μπροστά μας για τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Το μεγάλο έργο της βελτίωσης της καθημερινότητας, της χάραξης νέας πορείας ανάπτυξης και ευημερίας για το νησί μας.

Το προσωπικό δίλημμα – Η απόφαση

Χαίρομαι ιδιαίτερα που μετά από αρκετά χρόνια είμαι σε αυτή τη θέση και απευθύνομαι σε δημόσια συγκέντρωση προς τους συμπολίτες μου.

Γιατί λοιπόν είμαι πάλι σε αυτήν τη θέση, ως υποψήφιος δήμαρχος.

Επιτρέψτε μου να αναφερθώ με λίγα λόγια στη διαδρομή μου μετά το 2014, στις σκέψεις και πράξεις μου σχετικά με τα δημοτικά πράγματα.

Εννέα μήνες μετά τις εκλογές του 2014 παραιτήθηκα από τη θέση του δημοτικού συμβούλου αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη της αποτυχίας στις εκλογές και θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να ανανεωθεί η ομάδα της παράταξης μας στο δημοτικό συμβούλιο.

Δεν σταμάτησα όμως ποτέ στιγμή να ασχολούμαι με τα θέματα του Δήμου. Οι συναντήσεις μου με τους δημοτικούς συμβούλους της παράταξης μας και οι συζητήσεις για τα ζητήματα του Δήμου ήταν συνεχείς και συστηματικές.

Στο τέλος του περασμένου χρόνου, αρχίσαμε να συζητάμε – όπως ήταν φυσικό – σχετικά με τις επικείμενες εκλογές. Στις συζητήσεις αυτές συμμετείχαν και μέλη από άλλες παρατάξεις.

Κεντρικό θέμα ήταν, από ένα σημείο και μετά η αναζήτηση νέου υποψηφίου δημάρχου. Δεν επεδίωξα αυτή τη θέση. Αντίθετα, είχα εκφράσει επανειλημμένως ότι χρειάζεται ένας νέος υποψήφιος.

Ένας υποψήφιος με τρία βασικά στοιχεία. Πρώτον, να γνωρίζει, να κατανοεί τα προβλήματα της Αίγινας, δεύτερο να είναι ικανός να δώσει λύσεις και τρίτο να εμπνέει εμπιστοσύνη σε ένα περιβάλλον γενικευμένης απογοήτευσης και ηθικής απαξίωσης της πολιτικής, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων.

Ή, με άλλα λόγια, να έχει ικανότητα τόσο βραχυχρόνιου όσο και μακροχρόνιου σχεδιασμού και να έχει αίσθηση ευθύνης για τον τόπο.

Γιατί τα αποτελέσματα δεν έρχονται τυχαία και η εμπιστοσύνη δεν είναι κάτι που χαρίζεται. Η εμπιστοσύνη είναι κάτι που κερδίζεται.

Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων αυτών έγιναν προτάσεις προς αρκετούς αξιόλογους και σημαντικούς συμπολίτες μας αλλά, όλοι, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, αρνήθηκαν αυτήν την αποστολή.

Ταυτόχρονα, μου ζητήθηκε να αναθεωρήσω τη θέση μου για την ανάγκη εύρεσης νέου υποψηφίου, με το επιχείρημα ότι ήμουν ο καταλληλότερος για αυτή τη θέση, κάτι που μου τόνιζαν και οι νεότεροι συνομιλητές μου.

Ήταν ένα δίλημμα. Έπρεπε όμως να το απαντήσω. Η απάντηση μου ήταν καταφατική και γι’ αυτό βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να είμαι σήμερα εδώ και να σας μιλώ.

Ήταν σωστή η απόφαση; Ο χρόνος, οι εκλογές του Μαΐου, η θητεία μας, αυτά που θα πετύχουμε, τα αποτελέσματα της πολιτικής μας, όλα αυτά θα δώσουν την απάντηση.  Κρίνοντας από την σημερινή συνάντησή μας, πιστεύω ακράδαντα ότι η απόφαση που πήρα ήταν σωστή.

Ποιοι είμαστε. Ο νέος συνδυασμός ΑΙΓΙΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ

Θα ήθελα να πω λίγα λόγια για τη νέα παράταξή μας. Την ονομάσαμε ΑΙΓΙΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ για να τονίσουμε τις μεγάλες δυνατότητες που έχει το νησί μας να προχωρήσει στο δρόμο της προκοπής και της ευημερίας.

Στην παράταξή μας ΑΙΓΙΝΑ ΜΠΟΡΕΙΣ συμμετέχουν παλαιοί και νέοι.

Να ξεκινήσω από τους πιο παλιούς. Είναι άνθρωποι, είμαστε άνθρωποι που έχουμε ασχοληθεί και στο παρελθόν με τα δημοτικά πράγματα.

Δεν είμαστε μόνο στελέχη από την παλιά παράταξη μας την Αίγινα Κίνηση Ευθύνης. Στον καινούργιο συνδυασμό Αίγινα Μπορείς, έχουν συμπαραταχθεί και στελέχη από άλλες παρατάξεις, στελέχη που έχουν συμμετάσχει στο παρελθόν σε άλλους συνδυασμούς.

Δίπλα σε αυτούς τους παλιούς και έμπειρους έχουμε την χαρά να συμμετέχουν πολλοί νέοι – νέοι είτε στην ανάμειξη τους στα δημοτικά πράγματα είτε νέοι σε ηλικία. Νέοι ανήσυχοι, δυναμικοί, δημιουργικοί.

Είμαι ιδιαίτερα ευχαριστημένος για την παρουσία στο συνδυασμό μας αυτών των νέων ανθρώπων. Συνήθως, οι νέοι αντιμετωπίζουν την πρόσκληση για συμμετοχή με δισταγμό, με επιφυλακτικότητα, με άρνηση. Πολλοί κάνουν κριτική από μακριά, από το καφενείο ή από το facebook και τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κριτική πολλές φορές κακόπιστη, αλλά πάντα χωρίς αποτέλεσμα.

Γιατί τα προβλήματα του τόπου δεν λύνονται από μακριά, ούτε από μόνα τους. Λύνονται με τη συμμετοχή όλων. Χρειάζεται να δώσουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε, χρειάζεται να το παλέψουμε. Κυρίως χρειάζεται νέο αίμα, νέες ιδέες, νέοι άνθρωποι. Είμαστε ευτυχείς που έχουμε πολλούς νέους ανθρώπους.

Ο συνδυασμός μας, λοιπόν, Αίγινα Μπορείς, είναι ένας συνδυασμός εμπειρίας, δημιουργικότητας και ενθουσιασμού. Κυρίως όμως, είναι ένας συνδυασμός που φέρνει  σύγχρονη νοοτροπία για τη διοίκηση του Δήμου, αποτελεσματικότητα και όραμα, αυτό δηλαδή που λείπει για να πάμε μπροστά.

Αυτά τα στελέχη αυτή η ομάδα με εμπιστεύθηκε να είμαι επικεφαλής, να είμαι υποψήφιος δήμαρχος. Και τους ευχαριστώ γι’ αυτό.

Τι θέλουμε να κάνουμε

Όμως, τι θέλουμε να κάνουμε, τι προγραμματίζουμε, τι επιδιώκουμε;

Το πρώτο που οφείλουμε, ως δήμος, είναι να κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Η δουλειά του δήμου είναι να προσφέρει καλές υπηρεσίες στους πολίτες.

Η διαχείριση των απορριμμάτων, η ύδρευση, οι δρόμοι, ο ηλεκτροφωτισμός, η λειτουργία της πόλης, η αισθητική της, οι κοινωνικές υπηρεσίες, τα σχολεία, η πολιτική προστασία, η φροντίδα για τους πιο αδύναμους, οι χώροι και οι εκδηλώσεις πολιτισμού και άθλησης, καθώς και πολλά άλλα χρειάζεται να αναβαθμισθούν.

Και αυτές τις καλές υπηρεσίες ο Δήμος οφείλει να τις παρέχει σε όλους τους δημότες του, είτε ζουν στην πόλη είτε στην περιφέρεια.

Ορισμένες υπηρεσίες έχουν σήμερα υποβαθμιστεί σε απαράδεκτο βαθμό. Είναι υπηρεσίες βασικές και ουσιαστικές για την ποιότητα ζωής και την ευημερία των πολιτών, όπως η διαχείριση των απορριμμάτων, η ανακύκλωση, η τακτοποίηση του δημόσιου χώρου, ο φωτισμός στους δρόμους και τις πλατείες.

Να αναφέρω και την δημόσια συγκοινωνία που είναι ειδική περίπτωση. Η δημόσια συγκοινωνία δεν είναι μόνο θέμα εξυπηρέτησης και οικονομικής ανάπτυξης. Είναι κυρίως θέμα κοινωνικής δικαιοσύνης.

Αυτές οι βασικές υπηρεσίες απαιτούν την πρώτη και εντατική προσοχή μας. Και θα την έχουν. Και θα βελτιωθούν, όπως πρέπει. Όπως το είχαμε κάνει ξανά πριν από λίγα χρόνια στην προηγούμενη θητεία μας.

Παράλληλα σκοπεύουμε να ολοκληρώσουμε με τον πιο άρτιο τρόπο και να λειτουργήσουμε αποτελεσματικά και με επάρκεια τα έργα εκείνα που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα ή είναι σε εξέλιξη, όπως τα χερσαία έργα ύδρευσης και ο υποθαλάσσιος αγωγός, έργα τα οποία εμείς δρομολογήσαμε στην προηγούμενη θητεία μας.

Να προωθήσουμε και τα έργα υποδομής όπως ο περιφερειακός δρόμος, το κλειστό γήπεδο καθώς και η αποχέτευση που έχει τελματώσει.

Και τέλος, να μεθοδεύσουμε με συνεννόηση και προσοχή τον στρατηγικό σχεδιασμό για την μελλοντική πορεία της Αίγινας.

Πρέπει να σκεφθούμε, να ανταλλάξουμε ιδέες, να αποταθούμε στους ειδικούς, να μελετήσουμε και να αποφασίσουμε πώς φανταζόμαστε, πώς θέλουμε την Αίγινα μετά από 10, 20 ή 30 χρόνια. Και να προσανατολισθούμε, να χαράξουμε την πορεία που θα ακολουθήσουμε.

Κάθε δράση μας από εδώ και πέρα, να εντάσσεται στον γενικότερο σχεδιασμό, να αποτελεί μια ψηφίδα στην εικόνα που προσδοκάμε και επιδιώκουμε για το νησί μας.

Στο σημείο αυτό ας σταθούμε και ας αναρωτηθούμε. Τί είναι η Αίγινα; Ναι είναι ο τόπος μας και τον αγαπάμε, αλλά ποια είναι τα χαρακτηριστικά της Αίγινας; Ποια είναι τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα; Ποιες είναι οι αδυναμίες της;

Νομίζω πως όλοι θα συμφωνήσουμε ότι η Αίγινα είναι ένας τόπος που ζει από τον τουρισμό, κυρίως τον τουρισμό της Αθήνας. Για πολλούς Αθηναίους η Αίγινα δεν είναι απλά τόπος επίσκεψης αλλά τόπος δεύτερης κατοικίας. Από τη στιγμή ωστόσο που το τουριστικό τοπίο της Αθήνας αλλάζει δυναμικά και ραγδαία, από τη στιγμή που η Αθήνα έχει γίνει προορισμός και όχι στάση προς τα νησιά, βλέπουμε ότι και ο τουρισμός στην Αίγινα έχει ήδη αλλάξει τόσο με αύξηση του αριθμού των επισκεπτών όσο και με την επέκταση της τουριστικής περιόδου. Αυτό απαιτεί αλλαγή του τρόπου που αντιμετωπίζουμε τόσο την οικονομία του νησιού όσο και τον τρόπο που σχεδιάζουμε και δρούμε.

Για πρώτη φορά γίνεται τόσο φανερό ότι η αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής μας συνδέεται τόσο άμεσα και καθοριστικά με την αναβάθμιση της οικονομίας μας.

Για τους ξένους επισκέπτες, Ελλάδα σημαίνει νησιά και το πιο κοντινό νησί στην Αθήνα είναι το νησί μας. Ένας τόπος ευλογημένος με πλούσια κληρονομιά και μεγάλη ποικιλία. Έχουμε αρχαιότητες, νεοκλασική πόλη, παραδοσιακούς οικισμούς, παλιές εκκλησίες και σημαντικότατα μοναστήρια, το νησιωτικό Μυστρά της Παλιαχώρας, αρχαία μονοπάτια μέσα σε απίστευτης ομορφιάς φύση, και όμορφες παραλίες.

Άλλοι τόποι πληρώνουν για να δημιουργήσουν ταυτότητα φτιάχνοντας κάτι ψεύτικο και προσποιητό. Εμείς την έχουμε κληρονομήσει, ξεχωριστή, αυθεντική, πλούσια και με μεγάλη ποικιλία. Ο μικρός μας τόπος είναι ιδανικός για την ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού.

Το μόνο εμπόδιο ανάμεσα σε μας και την ευημερία είναι οι παλιές νοοτροπίες και η αδυναμία ορθολογικού σχεδιασμού. Η μετατροπή της Αίγινας σε ένα τόπο που θα απολαμβάνουμε ποιότητα ζωής και οικονομική ευημερία, είναι στο δικό μας χέρι.

Γι’ αυτόν τον στρατηγικό σχεδιασμό θα πρέπει να ξεκινήσουμε με δύο βασικά εργαλεία: Την ολοκλήρωση του Χωροταξικού σχεδιασμού και την εκπόνηση του Τοπικού Σχεδίου Ανάπτυξης. Για να τα πετύχουμε χρειάζονται οι ειδικοί αλλά, κυρίως, απαιτείται η συνεννόηση, η συμμετοχή, η κατάθεση προτάσεων από τους παραγωγικούς φορείς, τους συλλόγους και όλους τους κατοίκους του νησιού μας. Έτσι μόνο θα πετύχουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ευημερία του νησιού και την ποιότητα ζωής όλων μας.

Αξίζουμε και μπορούμε κάτι πάρα πολύ καλύτερο από αυτό που βλέπουμε γύρω μας. Αξίζουμε και μπορούμε κάτι πολύ καλύτερο από την παλαιοκομματική προχειρότητα και τα σκουπίδια.

Δεν μπορούμε σε μια συνάντηση σαν τη σημερινή να αναφερθούμε με λεπτομέρειες σε καθένα από τους στόχους μας. Θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε αυτές τις λεπτομέρειες στο πρόγραμμά μας.

Θα αναφερθώ με περισσότερα λόγια σε ορισμένες από αυτές τις δράσεις.

Πριν απ’ αυτό, να πω ότι αναγνωρίζουμε τις καλές προθέσεις και τις προσπάθειες που έχουν γίνει και από τη σημερινή δημοτική αρχή. Δεν απαξιώνουμε, δεν ισοπεδώνουμε.

Αλλά οι καλές προθέσεις δεν είναι αρκετές. Οι ελλείψεις και οι αστοχίες είναι πάρα πολλές και τις βιώνουμε όλοι. Η αποτυχία στην καθαριότητα, η υποβάθμιση του δημόσιου χώρου, η έλλειψη οργάνωσης και σχεδιασμού για το αύριο, έχουν απογοητεύσει τον επαγγελματία, τη νοικοκυρά, τους νέους. Εμείς λέμε ότι μπορούμε πολύ καλύτερα. Η Αίγινα μπορεί πολύ καλύτερα. Και ζητάμε να μας εμπιστευθείτε γι’ αυτό.

Η καθαριότητα

Το πρόβλημα αριθμός 1 που μας έχει φέρει χρόνια πίσω είναι η καθαριότητα.

Βασική προϋπόθεση για τη λύση είναι η ανακύκλωση. Αυτή ακριβώς που έχει καταργήσει ο σημερινός δήμαρχος. Αυτό θα κάνουμε πρώτο – πρώτο. Να λειτουργήσει πάλι το συντομότερο δυνατόν, να θυμηθούμε ξανά την καλή συνήθεια που είχαμε αποκτήσει όλοι να ανακυκλώνουμε, και που είχε φέρει το 2010 το δήμο μας στις πρώτες θέσεις σε ποσοστό ανακύκλωσης.

Γιατί, το ζητούμενο είναι να μειωθεί δραστικά ο όγκος των σκουπιδιών που μεταφέρουμε στη χωματερή, στον ΧΥΤΑ της Φυλής.

Θα έχουμε μεγάλο κέρδος και οικονομικό και περιβαλλοντικό.

Πρέπει όχι μόνο να ξεκινήσει πάλι η ανακύκλωση αλλά και να επεκταθεί με μεγαλύτερη διαλογή στην πηγή, δηλαδή σε κάθε νοικοκυριό.

Να μηδενίσουμε επίσης τη μεταφορά κλαδεμάτων στη Φυλή. Είναι παράλογο να ξοδεύουμε κόπο και χρήμα και να μεταφέρουμε κλαδέματα. Πρέπει να τα επεξεργαζόμαστε εδώ στην Αίγινα. Στον κήπο του ο καθένας, ή αν είναι απαραίτητο με την συγκέντρωση τους σε καθορισμένα σημεία σε όλο το νησί, όπου με τη χρήση του κλαδοτεμαχιστή να γίνονται κομπόστ, δηλαδή λίπασμα.

Υπάρχουν τρόποι για μεγαλύτερη και αποδοτικότερη ανακύκλωση. Έχουμε συγκεκριμένα παραδείγματα. Στο Χαλάνδρι τρέχει ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα αξιοποίησης οικιακών υπολειμμάτων τροφής. Είμαστε σε επαφή και τις επόμενες μέρες θα έχουμε να πούμε περισσότερα γι’ αυτό.

Τα έργα: Ο σχεδιασμός και η εξεύρεση πόρων

Αναφέρθηκα πριν στα έργα που εμείς δρομολογήσαμε στην προηγούμενη θητεία μας. Δεν θέλω να αναφέρομαι στο παρελθόν. Η προσοχή μας πρέπει να στρέφεται στο μέλλον.

Για να πετύχουμε όμως καλό σχεδιασμό για το μέλλον, επιβάλλεται να θυμόμαστε σε ορισμένες περιπτώσεις και τα περασμένα.

Σε εκείνη την θητεία λοιπόν, μαζί με άξιους συνεργάτες, από τη μία μεριά είχαμε πολύ καλές υπηρεσίες στην καθημερινή ζωή των πολιτών, ιδιαίτερα στο θέμα της καθαριότητας, και από την άλλη δρομολογήσαμε, βάλαμε τα θεμέλια για τα έργα υποδομής.

Αυτά τα έργα ήταν  υποθαλάσσιος αγωγός, τα χερσαία έργα ύδρευσης, τα λιμάνια, ο περιφερειακός δρόμος της Αίγινας, ο χωροταξικός σχεδιασμός. Και αυτός ακριβώς ο σχεδιασμός, οι μελέτες, η ωρίμανση των έργων είναι το πιο σημαντικό κομμάτι για την πραγματοποίηση τους.

Ισχυρίζονται μερικοί ότι ο τάδε δήμαρχος είναι καλός γιατί φέρνει κονδύλια. Αυτή η αντίληψη είναι εντελώς λάθος. Η αντίληψη αυτή ταιριάζει σε νοοτροπία και συνθήκες του 1960. Τότε που παραπονιόσουν στον υπουργό και τον βουλευτή για ένα έργο και εκείνος ασχολούνταν με το υπουργείο του για όλες τις μελέτες, για όλες τις διαδικασίες που τότε ήταν πολύ απλούστερες. Σήμερα είναι διαφορετικά.

Καλός δήμαρχος, αποτελεσματικός δήμαρχος, είναι εκείνος που σχεδιάζει τα έργα, κάνει τις μελέτες, προχωρά τις αδειοδοτήσεις, κάνει αυτό που λέμε ωρίμανση του έργου.

Τα κονδύλια, η χρηματοδότηση, έρχεται μετά. Τα κονδύλια είναι το τελευταίο στάδιο μιας μεγάλης πορείας. Το τελευταίο και το πιο μικρό. Το πιο σημαντικό μέρος, το πιο χρονοβόρο, το πιο απαιτητικό, είναι ο σχεδιασμός, η ωρίμανση του έργου.

Παράδειγμα: το γεγονός ότι για δεκαετίες δεν έγινε ο υποθαλάσσιος αγωγός δεν οφείλεται σε έλλειψη κονδυλίων. Οφείλεται σε έλλειψη των μελετών, στην καθυστέρηση της ωρίμανσης.

Άλλο παράδειγμα: για το Εϋνάρδειο υπάρχουν κονδύλια. Το έργο όμως καθυστερεί γιατί καθυστερούν οι άδειες και οι διαδικασίες.

Κι άλλο παράδειγμα, πιο χαρακτηριστικό. Για την αποχέτευση είχαν εγκριθεί 17 εκατομμύρια € στη θητεία του κ. Σακκιώτη. Το έργο όμως δε γίνεται γιατί ο Δήμος δεν προχωρά τις διαδικασίες. Ακόμη χειρότερα. Η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα έχει χαθεί – προσωρινά ελπίζω – εξαιτίας αυτής της αδράνειας του Δήμου.

Άλλες φορές, επειδή βρέθηκε μια χρηματοδότηση, ο δήμος προχωρά σε λάθος έργα. Παράδειγμα το έργο που προωθείται για την ύδρευση και προβλέπει έλεγχο πιέσεων δικτύου και τηλεμετρία. Το έργο αυτό δεν έχει καμία σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της ύδρευσης. Γίνεται χωρίς σχεδιασμό, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και τις προτεραιότητες, χωρίς ιεράρχηση.

Έτσι, διατίθενται 3,7 εκατομμύρια € σε λάθος έργο, τη στιγμή που αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να διατεθούν για την αντικατάσταση των σωλήνων του δικτύου που σπάνε συνεχώς, ή την αντικατάσταση των υδρομέτρων για να περιορίσουμε τις πολύ μεγάλες απώλειες, ή για την επέκταση των χερσαίων έργων ούτως ώστε να τροφοδοτούνται από την νέα μεγάλη δεξαμενή όλες οι περιοχές της Αγίας Μαρίνας, των Αλώνων και του Μεσαγρού.

Για να πιάσουν τόπο λοιπόν τα κονδύλια, χρειάζεται προετοιμασία, χρειάζονται μελέτες, χρειάζεται προγραμματισμός, χρειάζεται ιεράρχηση αναγκών. Το έχουμε κάνει στο παρελθόν. Ζητάμε να μας εμπιστευθείτε να το πετύχουμε και τη νέα περίοδο.

Ο υποθαλάσσιος αγωγός

Ο υποθαλάσσιος αγωγός είναι ένα έργο εξαιρετικά σημαντικό, ένα έργο μεγάλης σπουδαιότητας. Είναι αγωγός ζωής για την Αίγινα. Το αντιμετωπίζουμε με μεγάλο ενδιαφέρον και σοβαρότητα.

Ο υποθαλάσσιος αγωγός βρίσκεται σήμερα στο στάδιο της υλοποίησης. Αν όλα πάνε καλά, προβλέπουμε ότι το έργο θα περατωθεί μέσα στον επόμενο χρόνο.

Για να γίνει αυτό το μεγάλο έργο χρειάστηκαν πολύχρονες προσπάθειες και ενέργειες. Απαιτήθηκε χρονικό διάστημα που καλύπτει τις θητείες πολλών δημάρχων. Έτσι, το να ισχυριστεί οποιοσδήποτε, ότι ο υποθαλάσσιος είναι δικό του έργο, θα είναι τουλάχιστον άτοπο.

Είμαστε υπερήφανοι, ότι κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας μας, συμβάλαμε ουσιαστικά και καθοριστικά στην εξέλιξη του έργου. Σε εκείνη τη θητεία, μπήκαν οι βάσεις και τα θεμέλια, και δρομολογήθηκαν όλες οι διαδικασίες που οδήγησαν το έργο στο σημερινό σημείο.

Πριν από δύο εβδομάδες, επισκέφτηκα το εργοτάξιο του αγωγού στο Λεόντι και εκεί διατύπωσα ορισμένες παρατηρήσεις και ερωτηματικά. Εδώ θα αναφερθώ σε δυο τρία σημεία.

Ο υποθαλάσσιος αγωγός είναι ένα ξεχωριστό έργο. Έχει απαιτήσεις που δεν συναντάς στα συνηθισμένα τεχνικά έργα.

Γι’ αυτό το λόγο προβλέπεται η παρουσία ενός τεχνικού συμβούλου, μιας εξειδικευμένης εταιρείας δηλαδή, που θα παρακολουθεί το έργο εκ μέρους του Δήμου, και θα έχει βαρύνουσα γνώμη στην εκτέλεσή του από άποψη τεχνική, οικονομική, νομική.

Ο Τεχνικός Σύμβουλος είναι πολύ σημαντικός για τα συμφέροντα του Δήμου. Ανάλογη είναι και η αμοιβή του που φτάνει τα 1.150.000 €.

Ο Σύμβουλος αυτός έπρεπε να είχε πιάσει δουλειά από το 2015, να παρακολουθεί όλες τις φάσεις του έργου και να συμβουλεύει. Όμως, από ολιγωρία του δήμου και της περιφέρειας, οι διαδικασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί και ο σύμβουλος δεν έχει αναλάβει ακόμη. Η παρουσία του θα ήταν εγγύηση αξιοπιστίας και αρτιότητας του μεγάλου έργου. Η απουσία του είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό αναπάντητο μέχρι τώρα.

Τo άλλο σημείο που θα αναφέρω, αφορά την επόμενη μέρα, δηλαδή αφού παραδοθεί το έργο. Υπάρχει το ενδεχόμενο, παρόλα τα προστατευτικά μέτρα, ο αγωγός να υποστεί ζημιά. Η αιτία μπορεί να είναι για παράδειγμα η άγκυρα ενός μεγάλου πλοίου ή αστοχία του υλικού ή μια ανεμότρατα που ψαρεύει στην περιοχή.

Σ’ αυτή την περίπτωση, η επισκευή μπορεί να πάρει, όπως μας ενημέρωσε η κατασκευάστρια εταιρεία, εβδομάδες ή ακόμη και μήνες. Ναι σωστά ακούσατε. Στην περίπτωση ζημιάς, η Αίγινα μπορεί να μείνει χωρίς τον αγωγό για μήνες.

Δυο κρίσιμες παρατηρήσεις. Η πρώτη: Αυτή η απάντηση «η επισκευή θα πάρει εβδομάδες ή μήνες» είναι αδικαιολόγητα αόριστη. Η εταιρεία όφειλε να έχει συγκεκριμένη απάντηση για το πώς θα επισκευάσει τον αγωγό και πόσο θα διαρκέσει.

Η δεύτερη παρατήρηση, ένα κρίσιμο ερώτημα:   Ο Δήμος έχει σκεφθεί εναλλακτική τροφοδοσία του νησιού με νερό αν πάθει ζημιά ο αγωγός; Έχουμε ρωτήσει εδώ και μήνες αλλά δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση μέχρι τώρα. Όλοι καταλαβαίνουμε πως, αν δεν υπάρχει εναλλακτική τροφοδοσία, οι συνέπειες σε μια τέτοια περίπτωση, θα είναι ανυπολόγιστες.

Ο αγώνας μιας ζωής τόσων συμπολιτών μας, το χτύπημα στον τουρισμό, το μέλλον των παιδιών μας δεν είναι δυνατό να τα αφήσουμε στην τύχη, την ανοργανωσιά και τις καλές προθέσεις. Έχουμε ευθύνη απέναντι στους εαυτούς μας και απέναντι στα παιδιά μας.

Να τονίσω: Αυτά τα ερωτήματα, αυτές οι αμφιβολίες, θα είχαν απαντηθεί αν ο Τεχνικός Σύμβουλος ήταν στη θέση του.

Είναι φανερό, ότι η Υπηρεσία Ύδρευσης του Δήμου με την παρούσα σύνθεσή της δεν επαρκεί να αντιμετωπίσει το θέμα της λειτουργίας του αγωγού.

Αυτό φάνηκε και από το γεγονός ότι, ενώ τα χερσαία έργα ύδρευσης έχουν περατωθεί εδώ και πολλούς μήνες, μέχρι τώρα δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία.

Χρειάζεται να σκεφτούμε σοβαρά και αποφασιστικά το ενδεχόμενο εναλλακτικής λύσης.

Ένα από αυτά τα ενδεχόμενα είναι η παραχώρηση της Υπηρεσίας Ύδρευσης στην ΕΥΔΑΠ.

Μέχρι τώρα, απ’ ό,τι γνωρίζουμε, δεν έχει αντιμετωπιστεί σοβαρά αυτό το ενδεχόμενο. Πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα θέματα που θα απασχολήσουν την επόμενη δημοτική αρχή και το επόμενο δημοτικό συμβούλιο. Χρειάζεται σοβαρότητα και πολύ προσοχή. Να συζητηθούν οι όροι της ενδεχόμενης παραχώρησης. Χρειάζεται και η συμβολή ειδικής εταιρείας συμβούλων. Το δίκτυο ύδρευσης είναι ένα μεγάλο περιουσιακό στοιχείο του Δήμου. Μόνο οι τελευταίες επενδύσεις στον υποθαλάσσιο και τα χερσαία έργα ύδρευσης έχουν προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια €. 40 εκατομμύρια που ήρθαν δύσκολα, μετά από όραμα, οργάνωση, προσπάθειες όλων, προσπάθειες που πρέπει να σεβαστούμε, να αντιμετωπίσουμε υπεύθυνα.  Τα θέματα που πρέπει να συζητηθούν είναι πολλά: Η τιμή του νερού στον καταναλωτή, η αντικατάσταση των παλαιών σωλήνων, η επέκταση του δικτύου ώστε όλη η Αίγινα να τροφοδοτείται από την νέα μεγάλη κεντρική δεξαμενή, η πορεία των έργων αποχέτευσης είναι μεταξύ αυτών των θεμάτων.

Το παραλιακό μέτωπο

Πολλή συζήτηση γίνεται για το παραλιακό μέτωπο στο λιμάνι της Αίγινας και ιδιαίτερα για τις πέργκολες των καταστημάτων. Δυστυχώς η συζήτηση δεν γίνεται για να εντοπίσουμε το πρόβλημα και να το λύσουμε, αλλά γίνεται σχεδόν αποκλειστικά για να αναζητήσουμε ενόχους. Δηλαδή με λαϊκισμό και ανευθυνότητα.

Ας δούμε το θέμα όμως με ψυχραιμία και αντικειμενικότητα. Ας ανατρέξουμε λίγο στο παρελθόν. Στη διάρκεια της προηγούμενης θητείας μου, το 2009 συγκεκριμένα, έγιναν ορισμένες παρεμβάσεις σε αυτήν την περιοχή του λιμανιού. Έγιναν αλλαγές στα όρια του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων, άλλαξαν οι πλάκες στα πεζοδρόμια, καθορίστηκαν νέοι κανόνες στην χρήση των κοινόχρηστων χώρων από τα καταστήματα. Ο σκοπός αυτών των αλλαγών ήταν η απομάκρυνση των σταθμευμένων αυτοκινήτων από τον παραλιακό δρόμο, η ανάπλαση των πεζοδρομίων μπροστά στην εκκλησία της Παναγίτσας και στη παρακείμενη πλατεία με την προτομή του Καποδίστρια, και η διευκόλυνση της κίνησης και κυκλοφορίας των πεζών και ιδιαίτερα των ανθρώπων με ειδικές ανάγκες.

Και τα περισσότερα από αυτά επιτεύχθηκαν. Τα σταθμευμένα αυτοκίνητα απομακρύνθηκαν, διευκολύνθηκε η κυκλοφορία με τα αμαξίδια των ΑΜΕΑ καθώς και με τα παιδικά καροτσάκια. Διαμορφώθηκε διάδρομος πλάτους 1,60 μπροστά από τα κτίρια των καταστημάτων καθώς και διάδρομος 1 m κοντά στο οδόστρωμα.

Αυτές οι αλλαγές είχαν σαν αποτέλεσμα τη βελτίωση της εικόνας του παραλιακού μετώπου, καθώς και στην κυκλοφορία των πεζών στο χώρο αυτόν.

Παράλληλα δόθηκαν συγκεκριμένες οδηγίες σε εκείνους τους καταστηματάρχες που θα επιθυμούσαν αλλαγή στις πέργκολες μπροστά στα καταστήματά τους. Ο τότε αντιδήμαρχος κύριος Παπαδόπουλος φρόντισε να υπάρχουν τρεις συγκεκριμένες παραλλαγές του σχεδίου για τις πέργκολες, εγκεκριμένες από τις αρμόδιες αρχές και ενημέρωσε σχετικά τους ενδιαφερόμενους. Οι αλλαγές στις πέργκολες άρχισαν το χειμώνα του 2010. Συγκεκριμένα το Δεκέμβριο του 2010, δηλαδή τον τελευταίο μήνα της θητείας μου, άρχισε η κατασκευή σε τρία – τέσσερα καταστήματα. Όλες αυτές οι κατασκευές ολοκληρώθηκαν μετά το τέλος της θητείας.

Είναι γεγονός ότι οι κατασκευές δεν είναι σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια. Και υπάρχουν ενστάσεις και αντιρρήσεις για την αισθητική τους, αντιρρήσεις απολύτως σεβαστές.

Πέρα από αυτά, πριν από μερικούς μήνες, μετά από έλεγχο, η πολεοδομία χαρακτήρισε μερικές από αυτές τις κατασκευές ως παράνομες. Μέχρι τώρα η δημοτική αρχή δεν έχει κάνει κάτι για να αντιμετωπίσει αυτή τη νέα κατάσταση, όπως δεν έχει κάνει οτιδήποτε για να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη κίνηση των πεζών στους διαδρόμους που έχουν καθοριστεί από την αρχή.

Το θέμα χρειάζεται αντιμετώπιση το ταχύτερο δυνατόν, με συνεχή και ειλικρινή επικοινωνία με όλους τους ενδιαφερόμενους, ούτως ώστε να διασφαλιστούν απολύτως τόσο η τήρηση της νομιμότητας από όλους, όσο και η λειτουργικότητα και η αισθητική της περιοχής.

Θα έλεγα, όμως, σε όλους ότι χρειάζεται να δούμε πέρα από το σήμερα και πέρα από την αυλή μας. Το παραλιακό μέτωπο στο λιμάνι της Αίγινας είναι ένας τόπος εξαιρετικής σημασίας για την ζωή των κατοίκων, είναι το επίκεντρο της κοινωνικής , της οικονομικής, της πολιτιστικής δράσης. Το ίδιο ισχύει και για τις περιοχές στα λιμάνια της Πέρδικας, της Αγίας Μαρίνας και την Σουβάλας. Το πρόγραμμά μας προβλέπει αυτές οι περιοχές, αυτοί οι τόποι, να αναδειχθούν σε ουσιαστικούς πόλους ανάπτυξης για όλη την Αίγινα.

Συγκεκριμένα για το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης της Αίγινας, ο σχεδιασμός μας προβλέπει ανάπλαση της περιοχής από την Κολώνα μέχρι το Ακρογιάλι. Η περιοχή αυτή διαθέτει μεγάλο πλούτο. Τον αρχαίο οικισμό της Κολώνας, δύο πλαζ, το αρχαίο λιμάνι, την ιχθυαγορά, τα νεοκλασικά κτίρια, το σύγχρονο λιμάνι, το Ορφανοτροφείο. Αυτή η περιοχή μπορεί να μεταβληθεί σε τοπόσημο μεγάλης απήχησης, να γίνει τόπος προορισμού. Να γίνει δηλαδή μοχλός ανάπτυξης για όλο το νησί.

Για να γίνει το έργο αυτό, προβλέπουμε σε πρώτη φάση διαγωνισμό για την ανάπλαση της περιοχής, σε στενή συνεργασία με την αρχαιολογία, με τους επαγγελματίες, με τους συλλόγους, με όλους τους κατοίκους. Ο σχεδιασμός αυτός αποτελεί προτεραιότητά μας.

Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα θαλάσσια μέτωπα που ανέφερα πριν της Σουβάλας, της Πέρδικας, της Αγίας Μαρίνας.

Ας έχουμε στο μυαλό μας ότι η ανάπτυξη μιας περιοχής βοηθάει την ανάπτυξη και των άλλων. Ο επισκέπτης της Σουβάλας θα έρθει να γνωρίσει και την πόλη της Αίγινας και ο επισκέπτης της Αίγινας θα θελήσει να δει και τις άλλες περιοχές του νησιού. Η ανάπτυξη δεν είναι ανταγωνιστική αλλά η μια περιοχή βοηθάει την άλλη. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να μάθουμε να συνεργαζόμαστε όλοι με βάση ένα κοινό όραμα.

Πολιτική προστασία

Θα πω δύο λόγια παραπάνω για ένα θέμα που δεν το αναφέρουμε συχνά, αλλά είναι από τα πιο σπουδαία. Είναι το θέμα της πολιτικής προστασίας, δηλαδή το θέμα της προστασίας των πολιτών. Είναι ένα θέμα που αναδείχτηκε ιδιαίτερα τραγικά με τις πλημμύρες στην Μάνδρα και τις πυρκαγιές στο Μάτι.

Σ ’αυτές τις περιστάσεις αναδείχθηκαν από τη μία μεριά οι μεγάλες ευθύνες που έχει η τοπική αυτοδιοίκηση στην πρόληψη και την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών, και από την άλλη οι τραγικές συνέπειες για τους ανθρώπους που έχουν οι ελλείψεις σε σχεδιασμό, σε συντονισμό, σε μέσα για την αντιμετώπιση εκτάκτων φυσικών φαινομένων.

Και για να έρθουμε στο Δήμο μας. Είμαστε προετοιμασμένοι, έχουμε σχέδιο για τον συντονισμό στην περίπτωση έκτακτων φυσικών φαινομένων; Φοβάμαι πως η απάντηση δεν είναι και πολύ καθησυχαστική.

Η ευθύνη του Δήμου για την προστασία των πολιτών, δεν περιορίζεται μόνο στις περιπτώσεις των έντονων φυσικών φαινομένων. Δεν είναι μόνο ο σεισμός, η πλημμύρα, η πυρκαγιά. Έχουμε την ευθύνη να προστατεύουμε τους πολίτες και στα σχολεία, και στους χώρους άθλησης, και στις παιδικές χαρές, και στους δρόμους.

Χρειάζεται δουλειά για την πρόληψη, δουλειά και προετοιμασία και σχέδιο για την αντιμετώπιση. Σ’ αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και τα μεγάλα θέματα που απαιτούν την αμέριστη προσοχή και φροντίδα μας, όπως είναι η διακομιδή των ασθενών και των τραυματιών, το ελικοδρόμιο, το πλωτό ασθενοφόρο, το Κέντρο Υγείας και το Νοσοκομείο. Ο πολίτης πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να αισθάνεται ασφαλής. Χρειάζεται λοιπόν δουλειά στον τομέα της πολιτικής προστασίας. Αυτό θα κάνουμε με πολύ υψηλή προτεραιότητα.

Αναφέρθηκα πριν στην ευθύνη μας για την ασφάλεια στους δρόμους. Σ’ αυτό το θέμα, το νησί μας έχει οδυνηρή εμπειρία από τα συχνά δυστυχήματα. Πολλές οικογένειες έχουν πληρώσει βαρύτατο φόρο αίματος. Φόρο βαρύτατο αλλά και παράλογο.

Οφείλουμε να σταθούμε με σοβαρότητα και ευθύνη, να αντιμετωπίσουμε αυτήν την απειλή, τον κίνδυνο που παραμονεύει στους δρόμους.

Σε μια προεκλογική ομιλία, θα ήταν άτοπο να ισχυριστώ ότι έχω έτοιμες απαντήσεις στα τεράστια ερωτηματικά για το τι πρέπει να γίνει. Εκείνο για το οποίο δεσμεύομαι, είναι να κάνουμε ως δήμος ό,τι περνά από το χέρι μας για την πρόληψη τέτοιων δυστυχημάτων και  να πρωτοστατήσουμε σε συζήτηση με όλους τους αρμόδιους, με την αστυνομία, τα σχολεία, τους συλλόγους γονέων, με όλη την κοινωνία, να βρούμε σύντομα απαντήσεις.

Πολιτικός πολιτισμός

Θα ήθελα να αναφερθώ στους άλλους συνδυασμούς καθώς και στην πορεία μας προς τις εκλογές.

Είναι πεποίθησή μας ότι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε είναι ο δρόμος της συνεννόησης και της συνεργασίας. Δεν είναι μόνο ο εκλογικός νόμος της απλής αναλογικής που επιβάλλει συνεργασία με τις άλλες παρατάξεις για αποτελεσματική λειτουργία του Δήμου. Επιβάλλεται και από τη δική μας αντίληψη και νοοτροπία. Αν θέλουμε πραγματικά ουσιαστική πορεία του νησιού μας σε δρόμο προκοπής και ευημερίας, πρέπει να συνενώσουμε δυνάμεις, αν είναι δυνατόν, με όλες τις δημοτικές παρατάξεις.

Καλούμε λοιπόν, όλες τις δημοτικές πολιτικές δυνάμεις, να πορευτούμε χωρίς οξύτητες, χωρίς μειωτικούς χαρακτηρισμούς, χωρίς εκφοβισμούς και εκβιασμούς. Δηλαδή χωρίς ενέργειες που δεν ωφελούν κανέναν, και το μόνο που κάνουν είναι να τραυματίζουν την κοινωνία μας.

Εμπιστοσύνη, επικοινωνία, λογοδοσία

Θα κλείσω την ομιλία μου με δύο λόγια για το γενικότερο πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να γίνουν όλες αυτές οι προσπάθειες, για να δώσουμε καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες, για να έχουμε έναν επιτυχημένο σχεδιασμό για το μέλλον.

Αυτό το γενικότερο πλαίσιο χαρακτηρίζεται από τη λέξη εμπιστοσύνη. Η κοινωνία μας δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν υπάρχει εμπιστοσύνη αναμεσά στους πολίτες, εμπιστοσύνη ανάμεσα στην δημοτική αρχή και τους δημότες.

Αυτή η εμπιστοσύνη χτίζεται με συνεχή και ειλικρινή επικοινωνία, με συνεχή και ειλικρινή διάλογο, και κυρίως με διαφάνεια και λογοδοσία της δημοτικής αρχής προς τους πολίτες.

Αυτήν την επικοινωνία και λογοδοσία δεσμευόμαστε και αναλαμβάνουμε την ευθύνη να διατηρήσουμε σε σταθερή βάση.

Η Αίγινα μπορεί να πετύχει.
Ζητάμε την εμπιστοσύνη σας.

Σας ευχαριστώ.

RELATED ARTICLES
- Advertisment -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Recent Comments