Τα αποκαλυπτήρια του γλυπτού του Γιάννη Μόραλη «Αίγινα» (2003) έγιναν την Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου, στις 12 το μεσημέρι, στην οριστική του θέση στην Αίγινα: στην παραλιακή Λεωφόρο Καζαντζάκη, απέναντι από το σπίτι του αδελφικού του φίλου Νίκου Νικολάου –όπου ο Μόραλης περνούσε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του τα καλοκαίρια στο νησί– και πολύ κοντά στο σπίτι-εργαστήριο που έκτισε αργότερα ο ίδιος.

Η στενή φίλη και συνεργάτιδα του καλλιτέχνη Πέγκυ Ζουμπουλάκη δώρισε το 2016 τo γλυπτό στον Δήμο Αίγινας, ώστε να λειτουργήσει ως σημάδι της παρουσίας του σημαντικού εικαστικού δημιουργού στον τόπο που λάτρεψε και προέβαλε μέσα από το έργο του. Το έργο είχε τοποθετηθεί αρχικά στην είσοδο του λιμανιού για να σηματοδοτήσει τους εορτασμούς για τα 100 χρόνια από την γέννηση του που κορυφώθηκαν με την μεγάλη εικαστική έκθεση «Η Αίγινα του Γιάννη Μόραλη», στο Λαογραφικό και το Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού.

Το έργο του Γιάννη Μόραλη

Σύμφωνα με την επιθυμία της δωρήτριας, για την μόνιμη εγκατάσταση του γλυπτού ακολουθήθηκε μια υποδειγματική διαδικασία, με τον ορισμό από πλευράς Δήμου επιτροπής ειδικών που πρότειναν την σημερινή θέση του έργου, με πιστή εφαρμογή της νομιμότητας και με τις εγκρίσεις όλων των αρμοδίων φορέων.

Το γλυπτό του Γιάννη Μόραλη, «Αίγινα» (2004), στην μόνιμη θέση του στο ομώνυμο νησί (φωτογραφία Laurent Fabre).
Στην επιτροπή συμμετείχαν η αρχιτέκτων Λέτη Αρβανίτη-Κρόκου, ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος, ο πρόεδρος των φίλων του Λαογραφικού Μουσείου του νησιού Κώστας Γαλάνης, που δεν βρίσκεται πια ανάμεσά μας, ο ιστορικός Γιώργος Καλόφωνος, ο εικαστικός Νεκτάριος Κοντοβράκης, ο δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Μούρτζης και ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Νίκος Μπακουνάκης.

Φωτορεαλιστική αναπαράσταση του γλυπτού τοποθετημένου στο ύπαιθρο, από τον κατάλογο της έκθεσης του Γιάννη Μόραλη «Προεκτάσεις», Αθήνα, Γκαλερί Ζουμπουλάκη, 2004.

Το έργο έχει τοποθετηθεί με τον τρόπο που επιθυμούσε ο δημιουργός του, όπως αποτυπώθηκε στον κατάλογο της έκθεσης του 2004 «Προεκτάσεις», όπου πρωτοπαρουσιάστηκε το γλυπτό: κατευθείαν πάνω στο χώμα, με φόντο την θάλασσα της Αίγινας. Επίσης, η θέση που επιλέχθηκε, εντάσσει το έργο σε μια εν δυνάμει πολιτιστική παραλιακή διαδρομή, που ξεκινά από τον αρχαιολογικό χώρο της Κολώνας και καταλήγει στο σπίτι του Νίκου Καζαντζάκη, μέσα σε ένα τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους – διαδρομή που θα περιλαμβάνει έργα και των άλλων σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών που είχαν τα σπίτια και τα εργαστήριά τους στον δρόμο αυτό, όπως οι επιστήθιοι φίλοι του Μόραλη Νίκος Νικολάου και Χρήστος Καπράλος (του οποίου το έργο «Μάνα» είναι ήδη τοποθετημένο), ο γλύπτης Ιάσων Μολφέσης και ο χαράκτης Τάκης Καλμούχος.

Τα αποκαλυπτήρια έγιναν από τον νέο δήμαρχο του νησιού Γιάννη Ζορμπά μαζί με τον προκάτοχό του Δημήτρη Μούρτζη, κατά την θητεία του οποίου έγινε η δωρεά. Δόθηκε έτσι ένα αισιόδοξο ενωτικό μήνυμα συνέχειας στην διοίκηση του Δήμου.

Η δωρήτρια Πέγκυ Ζουμπουλάκη ανάμεσα στον πρώην δήμαρχο Αίγινας Δημήτρη Μούρτζη και τον νυν δήμαρχο Γιάννη Ζορμπά.
Τόσο οι δύο δήμαρχοι, όσο και η πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Καίτη Σαλπέα, που οργάνωσε την εκδήλωση, ευχαρίστησαν με τα θερμότερα λόγια την δωρήτρια Πέγκυ Ζουμπουλάκη, η οποία βαθιά συγκινημένη εξέφρασε τον ενθουσιασμό της που το γλυπτό του Γιάννη Μόραλη βρήκε την φυσική του θέση.

Εκ μέρους της επιτροπής μίλησε ο ιστορικός Γιώργος Καλόφωνος που εξήγησε το σκεπτικό των επιλογών της.

Ο αρχιτέκτονας Θοδωρής Ζουμπουλάκης, που συνεργάστηκε με την επιτροπή για την τοποθέτηση του έργου, μίλησε για την εμπειρία του από την συνεργασία που είχε με τον Γιάννη Μόραλη ως προς το τεχνικό μέρος του σχεδιασμού του γλυπτού.

Στην εκδήλωση παρέστησαν επίσης η ιστορικός της τέχνης Κατερίνα Κοσκινά, η γκαλερίστα Δάφνη Ζουμπουλάκη, ο ζωγράφος Αλέξης Βερούκας, η γλύπτρια Βένια Δημητρακοπούλου, και πολλοί άλλοι, παλιοί φίλοι του Γιάννη Μόραλη ή νεώτεροι θαυμαστές της τέχνης του.